
Case Study Summary

Futures-Building Through Dene Stewardship Camps
Regional Hub: Americas
Country: Canada
Action for Climate Empowerment Element: Training
The Dënesųłıné Yatı – Ɂedacho Kué Camp in Canada provided Indigenous youth with opportunities to connect with their own and other cultures while practising critical skills for research and adaptation in a changing climate. Stewardship camps like this one support climate understanding and learning by combining cultural land-based learning and technical skills at the intersection of Indigenous knowledge and Western science.
Working in conjunction with existing networks among Dene community members and scientists, the research team includes a member of the Łutsël K’é Dene First Nation and three settler-researchers from the University of Alberta. The team will explore the educational impacts of stewardship camps on youth, focusing on the Dënesųłıné Yatı – Ɂedacho Kué Camp hosted in the Thaıdene Nëné Indıgenous Protected Area in September 2022. Under the direct guidance of Łutsël K’é ’s Wildlife, Lands, and Environment Committee, this case study will support Łutsël K’é Dene First Nation’s educational aims through a holistic analysis of participant experiences of of Dënesųłıné Yatı – Ɂedacho Kué Camp. Using semi-structured interviews, participants will communicate their experiences at the camp.
The case study aims to inform the planning of future by the Łutsël K’é Dene First Nation, according to youth visions, needs, and learning objectives. The findings of the research will also have a direct impact on the planning of future youth programs through the Ărramăt network. The results of this case study will also inform stewardship camps run in other climate-impacted (settler, post-) colonial contexts that bring together Western science and Indigenous knowledge.
This case study was made possible with partial funding from Environment and Climate Change Canada.

Le camp Dënesųłıné Yatı – Ɂedacho Kué, au Canada, a permis aux jeunes autochtones de se rapprocher de leur propre culture et d’autres cultures tout en mettant en pratique des compétences essentielles pour la recherche et l’adaptation dans un climat en évolution. Les camps d’intendance comme celui-ci favorisent la compréhension et l’apprentissage du climat en combinant l’apprentissage culturel sur le terrain et les compétences techniques à l’intersection du savoir autochtone et de la science occidentale.
En collaboration avec les réseaux existants entre les membres de la communauté dénée et les scientifiques, l’équipe de recherche comprend un membre de la Première nation dénée de Łutsël K’é et trois colons-chercheurs de l’Université de l’Alberta. L’équipe explorera les impacts éducatifs des camps d’intendance sur les jeunes, en se concentrant sur le camp Dënesųłıné Yatı – Ɂedacho Kué accueilli dans l’aire protégée Thaıdene Nëné Indıgenous en septembre 2022. Sous la direction directe du Comité de la faune, des terres et de l’environnement de Łutsël K’é, cette étude de cas soutiendra les objectifs éducatifs de la Première Nation dénée de Łutsël K’é par le biais d’une analyse holistique des expériences des participants du camp Dënesųłıné Yatı – Ɂedacho Kué. À l’aide d’entretiens semi-structurés, les participants feront part de leurs expériences dans le camp.
L’étude de cas vise à informer la planification de l’avenir par la Première nation des Dénés de Łutsël K’é, en fonction des visions, des besoins et des objectifs d’apprentissage des jeunes. Les résultats de la recherche auront également un impact direct sur la planification des futurs programmes pour la jeunesse à travers le réseau Ărramăt.
Les résultats de cette étude de cas serviront également à l’organisation de camps d’intendance dans d’autres contextes coloniaux (coloniaux et post-coloniaux) ayant un impact sur le climat et réunissant la science occidentale et les connaissances indigènes.
Cette étude de cas a été rendue possible grâce à un financement partiel d’Environnement et Changement climatique Canada.
More about the MECCE Project

REGIONAL HUBS
Learn how to join our growing global network, which supports regional input and action on climate communication and education.

GLOBAL MONITORING TOOLS
We are developing interactive open access tools will offer users the ability to interact with and visualize the MECCE Project’s data.

GLOBAL CCE BLOG
We discuss emerging issues in climate communication and education to respond to the area's rapidly evolving policy environment and public discourse.

DIGITAL LIBRARY
Visit our open access repository for project materials, including policy briefs, factsheets, guidelines, infographics, reports, and videos.